Sokosti

Jokainen gramma on liikaa

Aittajärveltä etelään

Syysreissu alkoi ajomatkalla Aittajärvelle, UKK-puiston pohjoisreunalle. Aittajärven tiestä oli paljon juttua kirjoitettuna, mutta tien kunto oli parempi mitä kirjoituksissa kerrottiin. Vauhtia pystyi pitämään semmoisen 60-80 km/h, paitsi viimeiset kolme kilometriä olivat huonompaa. Nythän se loppupätkäkin on korjattu.

Aittajärvellä rinkka selkään ja kahlaamosta yli. Kuljin pitkin Suomun vartta alavirtaan kohti Muorravaarakanjoen kahlaamoa. Tulistelin Suomujärven tulipaikalla ja paistoin makkarat, ilma oli mukavan raikas.

Kahlaamon yli pääsi helposti Muorravaarakanjoen itärannalle, josta otin suunnan kohti etelää ja pian kaakkoon päin. Ensimmäiseksi yöksi majoituin Jyrkkävaaran autiotupaan.

Jyrkkävaaralla oli muutama muukin syysvaeltaja, mutta tuvalle mahtui mukavasti sisään. Aamulla otin suunnan kohti Muorravaarakan autiotupaa seuraillen Muorravaarakanjokea. Pieni suuntavirhe tuli matkalla. Lähdinkin seuraamaan Harrijokea kohti Kuikkapäätä, mutta pienen tuumiskelun jälkeen palasin Harrijoenkaidan yli Yläjängän tulipaikan tienoille. Satoi hiljalleen vettä ja maa oli märkä. Lahkeita pitkin vesi valui kenkiin ja kasteli sukat.

Saavuin tuvalle suht hyvissä ajoin, vaikka nautin pienen purtavan matkan aikana. Muorravaarakanjoki on alajuoksultaan monelta osin ylityskelvoton, paitsi uimalla. Joki virtaa hiljalleen syvänä ja leveänä tunturilaakson pohjaa pitkin. Lähemmäksi tupaa tullessa joki muuttuu ylitettäväksi. Koska sekoilin Harrijoen kanssa, en tullut katsoneeksi Sarviojan suunnalta tulijoille olevia ylityspaikkoja sen tarkemmin. Se täytyy käydä katsomassa toisella kerralla.

Tuvalla oli porukkaa sekä autio- että varauspuolella. Laverille mahtui silti mukavasti.

Seuraavan aamun urakkana oli kiivetä ylös tunturiin, suuntana Anterinmukka. Tiuhtelmakuru on jyrkkä, mutta onneksi rinkka oli kevyt.

Satoi hiljalleen koko aamupäivän, mutta jonkinlaisen silmäyksen pystyi luomaan kohti Pirunporttia ja Sokostin pohjoispuoleisia tuntureita.

Tunturin päältä aloitin laskeutumisen kohti Kaarreojaa ja Anterinmukan autiotupaa.

Anterinmukassa oli jonkin verran porukkaa, mutta ei älytöntä ruuhkaa. Suurin osa viritteli telttaa tai laavua lähistölle. Saunakin oli jo lämpenemässä. Illan päälle puitiin pöydän ääressä tunturien kuulumiset ja maisteltiin miestä väkevämpää. Muutamia mönkijöitä liikkui tuvan takaisella uralla, jossa saa ajaa mönkijällä asiankuuluvan luvan kanssa mutta ei polkupyörällä. Kumma homma.

Seuraavana aamuna rinkka jäi Anterinmukan naulaan ja lähdin itse Anteriin katsomaan rajavartioaseman rakennuksia. Kuljin samaa polkupyöräbannattua uraa pitkin, ja vastaan tulikin muutamia mönkijäkuntia. Kuulumiset vaihdettiin.

Anterissa ei ollut ketään. Kiertelin ja katselin rajavartioaseman rakennukset ulkoapäin.

Anterissa kiertelyn jälkeen palasin samoja jälkiä takaisin Anterinmukkaan. Luvassa oli jälleen oleskelua ja saunomista ja seuraavana aamuna matka jatkui Anterijoen ylityksellä kohti Reututuntureita.

Nousin Anterinmukasta Pienelle Reutupäälle josta jatkoin kohti Siliäselän rinnettä. Reututunturin kiersin pohjoiskautta ja kaarsin sen toiselle puolelle Sihverinlakopään ja Kielisvaaran väliin. Tässä ylitin Vongoivan kammille menevän polun ja lounastin. Siulapää ja Vuomapää jäivät etelän puolelle Hammaspään jäädessä pohjoiselle sivulle. Laskeuduin alas Hammaskuruun ja Hammaskurun tuvalle.

Hammaskurussa oli vain saksalainen vaeltaja. Ammattimme osuivat lähekkäin, joten hieman juttua riitti muustakin, kuin maisemista. Tykkäsi meidän autiotupaverkostosta, ja kyseli miten meillä on vara pitää tämmöisiä palveluja. Selitin hieman, paljonko täällä otetaan veroja kansan kukkarosta, ja hän ymmärsi asian.

Hammaskurun kamiina veteli viimeisiään, nythän sielläkin on tehty remontti. Kuumetessaan tulipesän alasauma irvisti ja pudotteli kekäleitä kamiinan alle. Hammaskurussa kuului puhelinkin, kenttää on jossain etelän suunnalla.

Seuraavana aamuna lähdin Kärppäjärvien kautta Luirolle vielä yhdeksi yöksi. Normaalit saunomiset ja aamupalan jälkeen palasin Maantiekurun kautta Aittajärvelle ja suuntasin pirssin nokan kohti etelää. Matkalla tutkin vielä pikaisesti Apujoukkojenvaaran porokylään nousseita uudisrakennuksia.

Maantiekurussa harhauduin polulta hieman alemmaksi joen varteen. Seuraavalla kerralla korjasin suuntavirheen ja kulkin harjun päältä.

4 responses to “Aittajärveltä etelään

1. Ismo Hotti 23.2.2014 15.36

Hei, sovitaanko, että laitat vaikka tänne blogiin pienen varoituksen aina, kun lähdet ajamaan Kuutuantien erikoiskoetta… 😉

2. Marika 23.2.2014 20.15

Sisäinen rallikuski on löytynyt ?

3. Sokosti 23.2.2014 20.48

Käykääpä itse ajamassa, on paremmassa kunnossa mitä moni etelän sorateistä! Ainoa probleema viimeksi (2013 syksyllä) oli toisissa paikoin suht korkea sepelikerros keskellä tietä, kolkattaa helposti matalan auton pohjaan.

4. Marika 23.2.2014 21.58

Nelikolla kun tyrkkää niin aika moni tie tuntuu olevan ihan riittävän hyvässä kunnossa😛